Sidor

söndag 13 maj 2012

Bärbilder och omdömen

Våra vänner, Vicky och David med sin lilla son.






"Jag är jättenöjd med mei-taien! :) Nu väntar jag en lille till och blir livet enklare att ha den från början. 
Jag hade problem med babybjörnen som vi hade innan. Jag får lätt ont i ryggen och det kändes att jag inte fick tillräcklig stöd från den. Men mei-taien (med extra lång axelband i vårt fall) gav mig tillräcklig stöd för att bära honom. Tack Pernilla! :D "

Vicky Alfredsson
---------------------------------------------------------------

Vännerna Elsa och Johan använde sin på sin resa till USA.





-----------------------------------------------------------------

"Vi är verkligen jättenöjda med Pernillas mei tai. Det jag gillar mest är nog att barnet kommer så nära kroppen, det känns väldigt bra och det verkar som om vår pojke också gillar det! Ett tag hade han ganska svårt att somna och det enda som funkade den perioden var att söva honom i mei taien."

Magnus och Sara


----------------------------------------------------------------


Våra egna bilder

Jag sydde vår första mei tai när dottern var 4 månader och har burit henne i den sedan dess. Sonen har burits i den från att han var två dagar gammal.



Kärnan, Helsingborg.
Vi knatade uppför alla trappor och pappa fick bära en hopfälld barnvagn. Hehe.


10.000 riddarnas dag, Glimmingehus.
Selen är väl kanske inte riktigt medeltida, men bättre än en barnvagn  i alla fall.  ;-)

På båttur i Malmö.
Att  få ett barn med spring i benen att sitta stilla på en båt eller ett  tuff-tåg på guidad tur är lite lättare med en mei tai. Här somnade hon efter ett tag. På tuff-tåget satt hon framlänges i mitt knä med selen runt oss båda. Har även använt mei tai:ens långa band som sittstöd på tåget på väg till morföräldrarna, som stöd när barnen sitter i kundvagn inne i affärer, i barnstolar osv.


Kullaberg utanför Höganäs.
Underbart ställe. Rekommenderas varmt om ni är i södra Sverige! Ser ni dotterns bara tår som viftar i den ljumma sommarvinden? ;-)

Kullaberg.
 Dottern somnade på makens rygg. Hon är väldigt lång för sin ålder så huvudet hängde när hon somnade. Detta var innan jag hade listat ut hur man kunde göra huvudstöd, så här är hennes huvud uppbundet med en sjal. Det funkar det också. :-)
Som ni ser är min man både större och längre än mig. En sak jag tycker är skönt med mei tai:en är att det inte finns några remmar och spännen som måste ställas om mellan olika bärare.

Första bär-försöket med sonen, 2 dagar gammal. Efter lite trixande så kom jag fram till att bästa sättet att bära en nyfödd i mei tai (som också andra rekommenderar på nätet) är "ståendes" i selen, med benen innanför och banden rejält knutna runt rumpan för att avlasta. (se bildförklaring)
Tanken är ju också att selen ska gå från knäveck till knäveck på den lille, så här jag knutit ett band runt sittdelens tyg för att göra den lite smalare.

Lite tungt men det går. :-) Här har jag dottern i mei tai på ryggen och sonen i vår köpta sele på magen. Om man vill  ha två barn på sig i varsin mei tai tar man den andra selens band bara runt axlarna (som en ryggsäck) istället för i kryss, som man brukar.


1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera